16 Sept 2012

ကင္ဆာကို ကာကြယ္ႏုိင္ေၾကာင္း အတည္ျပဳထားသည့္ နည္းလမ္းမ်ား


By Good Health
သိပၸံပညာရွင္ေတြက ကင္ဆာအမ်ားစုကို ကာကြယ္ႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြကို မၾကာခင္ကမွ ေၾကညာလုိက္ပါတယ္။ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို ထိန္းသိမ္းတာ၊ ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္တာနဲ႔ ေဆးလိပ္မေသာက္တာေတြဟာ ကင္ဆာကို ကာကြယ္ဖို႔ အဓိက ေသာ့ခ်က္ေတြျဖစ္ၿပီး ေအာက္ပါေတြကို ျပဳလုပ္တာေၾကာင့္လည္း ကင္ဆာျဖစ္ႏိုင္ေျခကို သိသိသာသာ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္တယ္လို႔ ကၽြမ္းက်င္သူေတြက အႀကံေပးထားပါတယ္


၁။ ေရာင္ရမ္းမႈေတြ မရွိေအာင္ ေရေသာက္ပါ

စိတ္ဖိစီးမႈေတြ တစ္ခ်ိန္လံုး ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ခႏၶာကုိယ္မွ ကင္ဆာျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ေရာင္ရမ္းမႈ ထုတ္လုပ္မႈ ၅၅ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ျမင့္တက္လာႏုိင္ပါတယ္။ ေန႔စဥ္ ေရရွစ္ခြက္ေလာက္ ေသာက္ေပးရင္ ေရာင္ရမ္းမႈကို ေျဖရွင္းႏိုင္ပါတယ္။ ေရဟာ ေရာင္ရမ္းမႈျဖစ္ေစတဲ့ ျဒပ္ေပါင္းေတြကို (သူတုိ႔က ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ဆဲလ္ေတြကို ဖ်က္ဆီးမႈ မျပဳလုပ္ႏိုင္ခင္မွာပဲ) ဖယ္ရွားေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဟာခ်ီဆင္ ကင္ဆာသုေတသန ဌာနမွ ေလ့လာမႈအရ ေရဓာတ္ျပည့္ဝေနတာေၾကာင့္ အူမႀကီးကင္ဆာ၊ သားျမတ္ကင္ဆာနဲ႔ ဆီးအိမ္ကင္ဆာ ျဖစ္ႏုိင္ေျခကို ၄၅ ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔အထက္ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါတယ္လုိ႔ သိရပါတယ္။

၂။ သားျမတ္ကို ကာကြယ္ႏိုင္ေအာင္ ေနျခည္ႏုႏု ခံယူပါ

ေနေရာင္ျခည္နဲ႔ ေန႔စဥ္ မိနစ္ ၂၀ ခန္႔ ထိေတြ႕တာေၾကာင့္ သားျမတ္ကင္ဆာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ၃၆ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္တယ္လို႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သုေတသန ျပဳလုပ္အၿပီးမွာ ေဖာ္ထုတ္လုိက္ပါတယ္။ ေနေရာင္ျခည္ (UV Light) ဟာ ခႏၶာကိုယ္မွ ကင္ဆာကို တုိက္ထုတ္ႏိုင္တဲ့ အာဟာရ ဗီတာမင္ဒီ ထုတ္လုပ္မႈကို ျမင့္မားေစႏိုင္ပါတယ္။ နံနက္ခင္းမွာ ေနေရာင္ျခည္ကုိ ခံယူရင္ အေရျပားအေနနဲ႔ ဆဲလ္ပ်က္စီးမႈေတြကို ျပန္လည္ ျပဳျပင္ႏိုင္စြမ္း အျမင့္ဆံုး အခ်ိန္ျဖစ္တာမုိ႔ အေရျပားကင္ဆာ ျဖစ္ႏိုင္ေျခကိုလည္း ငါးဆအထိ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါတယ္။

Tip!
ေသြးတြင္းသၾကားဓာတ္ကို ထိန္းသိမ္းၿပီး ကင္ဆာျဖစ္ႏုိင္ေျခကို ေလွ်ာ့ခ်ပါ

ေသြးထဲမွာ သၾကားဓာတ္ေတြ ျမင့္တက္ေနတာဟာ ကင္ဆာႀကီးထြားမႈ အတြက္ ေလာင္စာ ျဖစ္ေစႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေသြးတြင္းသၾကားဓာတ္ကို တည္ၿငိမ္ေအာင္ ထားရွိတာဟာ အက်ိတ္ႀကီးထြားမႈကို ရပ္တန္႔ေစႏိုင္တဲ့အျပင္ ခုခံအားစနစ္ကိုလည္း ကင္ဆာဆဲလ္ေတြကို ဖ်က္ဆီးႏိုင္ခ်ိန္ေပးဖုိ႔ အဓိက ေသာ့ခ်က္ပါလို႔ ဆုိပါတယ္။ ေသြးတြင္းသၾကားဓာတ္ တည္ၿငိမ္မႈရွိေအာင္ -

၁။ နံနက္တုိင္း အမွ်င္ဓာတ္မွီဝဲၿပီး ခႏၶာကိုယ္မွ သၾကားစုပ္ယူမႈကို ပိတ္ပင္ပါ။

၂။ သၾကားဓာတ္ (ကာဗုိဟုိက္ဒရိတ္) စုပ္ယူမႈ ေႏွးေကြးေအာင္ အစာစားတုိင္း ပ႐ုိတင္း (အသား၊ ဥ၊ ႏို႔၊ တုိဟူး) ပါဝင္ေအာင္ စားေပးပါ။

ေနေရာင္ျခည္နဲ႔ ထိေတြ႕မႈမရွိတဲ့ ေနရာေရာက္ေနရင္ ေန႔စဥ္ ဗီတာမင္ဒီ ၂၀၀၀ IU မွီဝဲႏိုင္ပါတယ္လုိ႔ သုေတသီေတြက ဆုိပါတယ္။

၃။ က်န္းမာေနေအာင္ ဟင္းခတ္ အေမႊးအႀကိဳင္ အသံုးျပဳပါ

ဇီရာေစ့အေျခာက္ လက္ဖက္ရည္ဇြန္း တစ္ဝက္စာ ဒါမွမဟုတ္ ဇီရာ စားပြဲဇြန္း တစ္ဇြန္းစာကုိ ေန႔စဥ္ အသံုးျပဳတာေၾကာင့္ ကင္ဆာကို တြန္းလွန္ႏိုင္တဲ့ ခုခံဆဲလ္ေတြ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ေအာင္ လႈံ႕ေဆာ္မႈေပးၿပီး ကင္ဆာဆဲလ္ ႀကီးထြားမႈကို ပိတ္ပင္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေန႔စဥ္ ၾကက္သြန္ျဖဴတစ္ဥ စားသံုးတာေၾကာင့္ အစာေျခစနစ္အတြင္း ကင္ဆာေရာဂါ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ ၃၀ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ပါတယ္။ ၾကက္သြန္ျဖဴမွာ ပါဝင္တဲ့ ဆာလဖာကြန္ေပါင္းေတြက သင္ရဲ႕ ခုခံအားစနစ္မွ မသကၤာစရာ ဆဲလ္ေတြကို ဖ်က္ဆီးႏုိင္စြမ္းရည္ ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္လုိ႔ပါလုိ႔ ကယ္လီဖုိးနီးယားမွ သုေတသီေတြက ေျပာပါတယ္။

Tip! အာလူးေၾကာ္ကို ေရွာင္ပါ

အာလူးလုိမ်ဳိး ကစီမ်ားတဲ့ အစာကို အပူခ်ိန္ျမင့္မားစြာနဲ႔ ေၾကာ္ေလွာ္ခဲ့ရင္ ကင္ဆာျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ျဒပ္ေပါင္းေတြ ထြက္လာတာမုိ႔ အာလူးေၾကာ္လုိမ်ဳိး အစာေတြကို ေရွာင္ရမယ္လုိ႔ WHO က သတိေပးထားပါတယ္။

၄။ ပ်က္ျပယ္ေအာင္ စေတာ္ဘယ္ရီသီး စားပါ

စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ မ်ားစြာပါဝင္တဲ့ အပင္ျဒပ္ေပါင္း Ellagic Acid ေတြဟာ အစာအိမ္နဲ႔ အူလမ္းေၾကာင္းစနစ္ရဲ႕ အေျမႇးပါးအတြင္း ေပ်ာ္ဝင္ႏိုင္တာေၾကာင့္ ကင္ဆာျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ပစၥည္းနဲ႔ အဆိပ္အေတာက္ေတြေၾကာင့္ ပ်က္စီးႏုိင္ေျခကို ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းထိ ကာကြယ္ႏိုင္တယ္လုိ႔ ကန္တက္ကီ တကၠသုိလ္မွ သုေတသီေတြက ဆုိပါတယ္။

၅။ ေလထုသန္႔စင္ေအာင္ သန္႔ရွင္းေရးသံုး ပစၥည္းေတြကို သတိထားသံုးပါ

အနံ႔အသက္ပါတဲ့ အဝတ္ေလွ်ာ္ ဆပ္ျပာမႈန္႔ေတြမွာ ကင္ဆာျဖစ္ေစႏုိင္တဲ့ ျဒပ္ေပါင္း ႏွစ္မ်ဳိး ပါဝင္တယ္လုိ႔ ဝါရွင္တန္တကၠသုိလ္မွ ေလ့လာမႈအရ သိရပါတယ္။ အနံ႔အသက္ မပါဝင္တဲ့ သန္႔ရွင္းေရးသံုးပစၥည္းေတြကို ေျပာင္းသံုးတာေၾကာင့္ ကင္ဆာျဖစ္ႏိုင္ေျခဟာလည္း အလုိအေလ်ာက္ က်ဆင္းသြားႏိုင္တယ္လုိ႔ သုေတသီေတြက ဆုိပါတယ္။

၆။ ခုခံအားစနစ္ ျမင့္တက္ေအာင္ မိတ္ေဆြ အေပါင္းအသင္းထားပါ

သင္ရဲ႕မိတ္ေဆြရင္းေတြနဲ႔ အခ်ိန္ယူၿပီး ေတြ႕ဆံုတာေၾကာင့္ ကင္ဆာျဖစ္ႏိုင္ေျခ ငါးဆထိ ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္တယ္လုိ႔ ၾသစေၾတးလ်မွ သုေတသီေတြက ဆုိပါတယ္။ မိတ္ေဆြ ဒါမွမဟုတ္ မိသားစုေတြနဲ႔ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေနတတ္သူေတြဟာ စိတ္ဖိစီးမႈေတြ က်ဆင္းတာေၾကာင့္ ခုခံအားစနစ္ သန္မာၿပီး က်န္းမာေရးလည္း ပိုေကာင္းမြန္တယ္လုိ႔ သုေတသီေတြက ဆုိပါတယ္။

Ref:www.facebook.com


အင္တာနက္ဂ်ာနယ္ (၁၇.၉.၁၂) အတြဲ(၁၃)၊ အမွတ္(၃၆)



                 အင္တာနက္ဂ်ာနယ္ ပါ  ဖတ္ခ်င္သူမ်ား အားလံုးဖတ္လို႔ရေအာင္ တဆင့္ ျပန္လည္မွ်ေဝေပးျခင္းျဖစ္ပါတယ္...။


Issue Date   IJ Main    Mobile    Education    Electronic    Tech Inside  
 အတြဲ(၁၃)၊ အမွတ္(၃၆)  ၁၇.၉.၂၀၁၂  PDF PDF PDF PDF PDF 





ေထရ၀ါဒ နွင္႔ မဟာယာန ကြာၿခားခ်က္မ်ား



ေထရ၀ါဒ နွင္႔ မဟာယာန ကြာၿခားခ်က္မ်ား

မဟာယာနဘာသာကို လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္၀င္တစားရွိေသာ္လည္း အေႀကာင္းေႀကာင္း
ေႀကာင္႔မေလ႔လာၿဖစ္ပဲ အလွမ္းေ၀းေနႀကတာကို သတိထားမိပါတယ္၊ အထူးသၿဖင္႔ ကိုယ္နဲ႔ မဆိုင္ပါဘူးေလ ဆိုၿပီး ဖာသိဖာသာေနတာလဲ ပါမွာပါ၊ သုိ႔ေသာ္လည္း တိုင္းတပါးကို ေရာက္လာတဲ႔အခါမွာေတာ႔ ကုိယ္႔ပတ္၀န္းက်င္မွာ ဘာသာမ်ိဳးစုံ၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ၊ ေနာက္ဆုံး ဘာသာမဲ႔ ၀ါဒသမားကအစ ေတြ႔ၿမင္ေနႀကရတာေႀကာင္႔ မသိမၿဖစ္အေနနဲ႔ လိုအပ္လာတယ္၊

အခုေတာ႔ ကိုယ္႔၀န္းက်င္မွာ မဟာယာနဘုန္းႀကီးေတြ၊ သီလရွင္ေတြ ၊ တရုတ္ ကိုးရီးယား ဂ်ပန္လူမ်ိဳးေတြကို ေတြ႔လာ၇တဲ႔ အခါမွာေတာ႔ သူတို႔ဘာသာအေႀကာင္းကို မသိလို႔ မရေတာ႔ဘူူး၊
သူ႔တို႔ဘာသာကုိ အစအဆုံး ဘုရား တရားက အစ လုိက္ေမးေနရတယ္ ဆုိရင္ ကိုယ္႔ၿမန္မာလူမ်ိဳး သိကၡာေတာ္ေတာ္က်ေနၿပီ၊ သီတဂူဆရာေတာ္ႀကီး ေၿပာတဲ႔ စကားတခြန္းကို မွတ္သားမိဘူးတယ္၊ ဘယ္ဘာသာကို မဆို ေလ႔လာထားပါ၊

သူတို႔နဲ႔ စကားေၿပာလို႔ အနိုင္လိုခ်င္၇င္ သူ႔တို႔ ဘာသာရဲ႕ အားနည္းခ်က္ကို သိေနေတာ႔ ေၿပာဆိုရတာ ( ေနာက္ဆုံး ၿငင္းခုံရင္ေတာင္ ကိုယ္က အနိုင္ရမယ္ ) သိပ္လြယ္တယ္ တဲ႔။

အထူးသၿဖင္႔ စာေရးသူတို႔ ၿမန္မာနိုင္ငံမွာ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာ ဆိုတာ တရုတ္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြမွာသာ ရွိတာမို႔ ရဟန္းသံဃာေတြေရာ ဒကာ ဒကာမေတြပါ အလွမ္းေ၀းေနခဲ႔ႀကတယ္။ ဒါေႀကာင္႔ လက္လွမ္းမီွသေလာက္ကို တင္ၿပလို္က္ပါတယ္၊

ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ - မည္ပုံ

ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူေသာ မဟာသကၠရာဇ္ ( ၁၄၈ )ခုနွစ္ ကဆုန္လၿပည္႔ေန႔မွေနာက္ ၃ လလြန္ေၿမာက္ၿပီးေသာအခါ အရွင္မဟာကႆပဦးေဆာင္ေသာ ရဟႏၱာမေထရ္ ၅၀၀ ၿဖင္႔ ရာဇၿဂိဳလ္ၿမိဳ႕တြင္ဘုရားရွင္၏ တရားေတာ္တို႔ကို တလုံးတပါဒမွ် ၿပင္ဆင္ ၿဖည္႔စြက္ၿခင္း၊ ထုတ္ႏွဳတ္ပယ္ရွားၿခင္း အလ်င္းမရွိခဲ႔ပဲ ေဟာေတာ္မူခဲ႔သည္႔အတုိင္း တေသြမတိမ္း ပထမသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ႔ႀကသည္။

အခ်ဳပ္အားၿဖင္႔ ဘုရားေဟာေတာ္မူခဲ႔ၿပီးေသာ တရားေတာ္တို႔ကို ယေန႔အခ်ိန္အထိ တလုံးတပါဒမွ် ၿပင္ဆင္ၿဖည္႔စြက္ၿခင္းမရွိပဲ တပည္႔သား သာ၀က အစဥ္အဆက္ လက္ဆင္႔ကမ္း သယ္ေဆာင္လာေသာ ၀ါဒကုိ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ( တပည္႔သား သာ၀က မေထရ္အစဥ္အဆက္ သယ္ေဆာင္လာေသာ ဘုရား၀ါဒ ) ဟု မွတ္နို္င္ပါသည္။

ဒုတိယ သဂၤါယနာ

ၿမတ္ဗုဒၶ လြန္ေတာ္မူၿပီး သာသနာႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀)ၾကာၿပီးေနာက္ ၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းမ်ား (ေဒ၀ဒတ္
တပည့္မ်ား )မွ အဓမၼ၀တၳဳ (၁၀)ပါးကို ေတာင္းဆုိခ့ဲၾကသည္။ ဥပမာ ေနလက္တစ္သစ္လြဲသည္႔
အခ်ိန္အထိ ၀ိကာလေဘာဇန လုပ္နို္င္တယ္၊ ေသႏု(အရက္ခပ္ ေပ်ာ့ေပ်ာ့ ယခုေခတ္ ထန္းရည္လိုမ်ိဳး )ကို ေသာက္နိုင္တယ္၊ ေရႊေငြမ်ားကို လူေတြလို စိတ္ႀကိဳက္ ကိုင္တြယ္အသံုးျပဳနို္င္တယ္ -- စသျဖင့္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၿပီး ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္လာသျဖင့္ ထုိရန္သူတို႔အား ကာကြယ္ရန္ ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ရၿပန္သည္။

(၂) သာသနာႏွစ္ (၁၀၀)ႏွစ္
(၃) ေနရာ ေ၀သာလီျပည္၊ ၀ါဠဳကာရာမေက်ာင္း
(၄) ေခါင္းေဆာင္ အရွင္ယသမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အရွင္ေရ၀တႏွင့္ အရွင္သဗၺကာမိ
(၅) သံဃာဦးေရ ရဟႏၲာေပါင္း (၇၀၀)
(၆) မင္း ကာလာေသာကမင္း
(၇) ၾကာျမင့္ခ်ိန္ (၈) လ

အရွင္ယသ၊ အရွင္ေရ၀တ အရွင္သဗၺကာမီ ဦးေဆာင္ေသာ ၇ဟႏၱာမ်ား ေ၀သာလီၿပည္၌ သဂၤါယနာတင္ေနစဥ္ ၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းပ်က္မ်ားကို သံဃာထု၊ မင္းပရိသတ္ထု၊ ၿပည္သူလူထု ေပါင္းၿပီး နွင္ထုတ္ခဲ႔ႀကသည္၊ ထိုရဟန္းပ်က္ မ်ားကာ တစ္ေသာင္းေက်ာ္ ပမာဏ ရွိခဲ႔သည္ ဟူ၏။

ထိုရဟန္းပ်က္တို႔ ကို တိုင္းျပည္မွ ႏွင္ထုတ္လုိက္ရာ ၎တို႔သည္ ဟိမ၀ႏၲာေတာင္ေျခဖက္ သို႔ သြားေရာက္
ၿပီး ရွင္ဘုရင္တစ္ပါးမွ သနားကာ ခိုလႈံခြင့္ေပးလိုက္ရာမွ ထုိရဟန္းတို႔သည္လည္း သဂၤါယနာစင္ၿပိဳင္ တင္ခဲ့ၾကသည္။

ထုိရဟန္းတို႔အား တစ္ေသာင္းေက်ာ္ဟူေသာ ႀကီးမားေသာ အင္အားရွိသျဖင့္ မဟာသံဃိကဂိုဏ္းဟု နာမည္ တြင္ခ႔ဲသည္၊ ထိုဂိုဏ္းမွ မဟာယာန၀ါဒ ၿဖစ္လာသည္။

ထုိမွတဖန္ ေ၀သာလီ၌ က်န္ရိွခဲ့ၾကေသာ ရဟႏၲာ ( ၇၀၀ )အဖြဲ႔အား ဟီနယာနဂိုဏ္း ေသးငယ္ ေသာဂိုဏ္း ( တနည္းအားၿဖင္႔ သဗၺတၳိ၀ါဒဂိုဏ္း ) ဟု ေခၚတြင္ခဲ့သည္။ ထိုဂိုဏ္းမွ ေထရ၀ါဒ ဆင္းသက္လာပါသည္။ အမွန္ကေတာ႔ ငါတို႔က ရြာရဲ႕ ေၿမာက္ပိုင္းမွာ ေနတယ္ ဆိုရင္ သူတို႔က ေတာင္ပိုင္းမွာ ေနတယ္ ဟု အလိုလို မေၿပာေသာ္လည္း ေၿပာသကဲ႔သို႔ ေထရ၀ါဒ ကိုလည္း မဟာယာန ၀ါဒီ တို႔သည္ ဟီနယာန ဟု သုံးစြဲခဲ႔ႀကေလသည္၊

အိႏိၵယ ေတာင္ပိုင္းေဒသမွ စကာ ၿပန္႔နွ႔ံခဲ႔ေသာေႀကာင္႔ ေတာင္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာ(ေထရ၀ါဒ) ဟုလည္းအလြယ္တကူ မွတ္နို္င္ေပသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ သီရိလကၤာ၊ ထိုင္း၊ ၿမန္မာ၊ ကေမၻာဒီယား၊ လာအို နိုင္ငံတို႔တြင္ သာသနာထြန္းကားေနဆဲမို႔ ေထရ၀ါဒ ၅ နိုင္ငံ ဟု အမ်ားက အသိအမွတ္ၿပဳ လက္ခံထားဆဲၿဖစ္သည္။


မဟာယာနမွာေတာ႔ မဇၥ်ိမေဒသ အိႏိၵယၿပည္ ေၿမာက္ပိုင္း ဟိမ၀ႏၱာကေန ၿပန္႔ပြားခဲ႔ေသာေႀကာင္႔ ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာ ( မဟာယာန ) ဟု မွတ္နို္င္သည္၊ဘီစီ ၁ ရာစု မွ စကာ ေအဒီ ၁ ရာစု အအေတာအတြင္း မဟာယာန ၀ါဒ စတင္ၿဖစ္ေပၚလာသည္ဟု သိရသည္၊

မဟာယာနတို႔၏ Saddharma Pundarika Sutra သဒၶမၼပု႑ရိက သုတ္တြင္မူ ေအဒီ ၂ ရာစုမွ စကာ ေခါင္းေဆာင္ၿဖစ္ေသာ Nagarjuna နာဂဇုန သည္ သူ၏ သုညတ၀ါဒကို စြဲကိုင္ကာ အင္အားႀကီးမားေစခဲ႔သည္၊

ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက္တြင္ေတာ႔Asanga အသဂၤ နွင္႔ Vasubandhu ၀သုဗႏၶဳ တို႔ လက္ထက္တြင္ မဟာယာနဘာသာသည္ အထြတ္အထိပ္အေၿခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေအာင္ ၿပန္႔ပြားခဲ႔သည္ဟု ဆိုရပါမည္။
( မဟာ - ၿမင္႔ၿမတ္ေသာ၊ ယာန - နိဗၺာန္သို႔ ပို႔ေဆာင္ေပးေသာ အရာ၊ ယာဥ္ဟူေသာ၊ ၀ါဒ - အယူရွိသူ )

ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာ ေခၚ မဟာယာန သည္ တရုတ္ၿပည္၊ တိဗက္၊ ပါကစၥတန္၊ မြန္ဂိုလီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ ကိုးရီးယား ဂ်ပန္ စေသာ ေတာင္ အာရွ နိုင္ငံမ်ားအထိ နွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ၿပန္႔ပြားခဲ႔သည္၊

ထုိနိင္ငံတို႔တြင္ ေထရ၀ါဒ ဘာသာ အားေကာင္းစြာ ပ်ံ႕နွ႔ံသည္ဟူ၍ မႀကားဖူးခဲ႔ေပ။ အနည္းစုေတာ႔ ရွိခဲ႔လိမ္႔မည္၊ ထို႔ေႀကာင္႔ တရုတ္ ဂ်ပန္ ကိုးရီးယား တုိ႔၏ ဘာသာေရး အခန္းက႑မ်ားတြင္ တုံးေခါက္ၿခင္း၊ ဖေယာင္းတိုင္ အေမႊးတိုင္ ထြန္းၿခင္း ေသသူအား ရည္စူးကာ စကၠဴမ်ားအားမီးရွိဳ႕ ၿပာခ်ၿခင္း စသည္မ်ားသည္ နိုင္ငံ ဓေလ႔ ယဥ္ေက်းမွဳ႕အရ အနည္းငယ္ ကြဲလြဲသည္မွအပ တူညီေနႀကေပသည္။

ၿပိဳက်ခါနီး အိမ္ကို က်ားကန္ ထားရသလိုၿဖစ္ေနတဲ႔ မဟာယာန ဘာသာဟာ ေနာက္ပိုင္းေခတ္မွာေတာ႔ ဂ်ပန္နိုင္ငံက စၿပီး ရဟန္းေတာ္မ်ား အိမ္ေထာင္ၿပဳသင္႔တဲ႔ဂိုဏ္း၊ မၿပဳသင္႔တဲ႔ ဂိုဏ္း ဆိုၿပီး ကြဲၿပားလာတယ္၊ တခ်ိဳ႕အရက္ေသာက္ႀကတယ္၊ တခ်ိဳ႕က မေသာက္ဘူး၊ တခ်ိဳ႕သက္သက္လြတ္စားတယ္၊ တခ်ိဳ႕က မစားႀကဘူး၊

ဒါေႀကာင္႔ ယခုအခ်ိန္မွာ ကိုးရီးယား ဂ်ပန္ ဘုန္းႀကီးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ
အိမ္ေထာင္ရွိႀကတယ္၊ အရက္ေသာက္ႀကတယ္၊ ပါတီ နိုက္ကလပ္တက္ႀကတယ္ လို႔ တဆင္႔စကား ႀကားဖူးပါတယ္၊ တရုတ္၊ တိဗက္ ေဟာင္ေကာင္ ထုိင္၀မ္ စတဲ႔ နိုင္ငံေတြမွာ ရွိတဲ႔ မဟာယာနဘုန္းႀကီး ေတြကေတာ႔ အိမ္ေထာင္ၿပဳတယ္ လို႔ မႀကားမိပါဘူး၊

ဒါေႀကာင္႔ သူတို႔ကေတာ႔ နည္းနည္း သန္႔ရွင္းေသးတယ္ လို႔ ယူဆ၇မွာပါ။

သက္သက္လြတ္၀ါဒကေတာ႔ ေတာ္ေတာ္ ႀကီးစိုးေနဆဲပါပဲ၊ ဒါကလဲ ဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္အခါကတည္းက အရွင္ေဒ၀ဒတ္က ေတာင္းဆု ငါးပါးထဲမွာ ရဟန္းေတာ္မ်ားသက္သက္လြတ္ စားဖို႔ သိကၡာပုဒ္ပညတ္ေတာ္မူပါဘုရား - ဆိုၿပီး ေတာင္းပန္ခဲ႔ဖူးေပမယ္႔ ဘုရားရွင္က ခြင္႔မၿပဳခဲ႔ဘူး။

အရင္းစစ္ေတာ႔ အၿမစ္ေၿမက - ဆုိသလို ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာေခၚ မဟာယာန၀ါဒ ဟာလဲ ဒုတိယသဂၤါယနာ တင္ခ်ိန္ ကတည္းက အဓမၼ၀ါဒက ေန ဆင္းသက္လာတာမို႔ အယူ၀ါဒေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လြဲေနတာ မထူးဆန္းေတာ႔ပါဘူး။

လြတ္ေၿမာက္ရာ လမ္းမ်ား နွုိင္းယွဥ္ခ်က္

ေထရ၀ါဒ ဘာသာ တြင္ နိဗၺာန္ ပန္းတိုင္သို႔ -

၁ ။ သမၼာသမၺဳဒၶ အၿဖစ္နွင္႔ ကူးေၿမာက္ၿခင္း၊
၂ ။ ပေစၥကဗုဒၶါ ဘုရားငယ္အၿဖစ္ ကူးေၿမာက္ၿခင္း၊
၃ ။ သာ၀က ေဗာဓိ - ေခၚ ရဟႏၱာအၿဖစ္ ကူးေၿမာက္ၿခင္း ဟု သုံးမ်ိဳးရွိသည္။

မဟာယာန ဘာသာတြင္လည္း -

Bodhisattvayana, ( ေဗာဓိသတၱ ယာန ) ဘုရားအေလာင္းယာန၊

Prateka-Buddhayana, ( ပေစၥက ဗုဒၶယာန ) ပေစၥဗုဒၶါေလာင္း ယာန၊

Sravakayana ( သာ၀က ယာန ) သာ၀ကေလာင္း ယာန၊ၿဖင္႔ ကူးေၿမာက္ၿခင္း ဆိုၿပီး တူညီေသာ အမ်ိဳးအစားမ်ား ေတြ႔ရသည္။

ေထရ၀ါဒ ႏွင္႔ မဟာယာန၀ါဒတြင္ တူညီေသာ အဂၤါ ( ၆ ) ခ်က္

(၁) ျမတ္စြာဘုရားကို နွစ္ဖက္စလုံးက ဆရာ အျဖစ္လက္ခံၾကတယ္။
(၂) သစၥာ ေလးပါး တရားေတာ္ကို ႏွစ္ဖက္လံုးက အျပည္႔အ၀လက္ခံၾကတယ္။
(၃) မဂၢင္ရွစ္ပါး တရားကိုလဲ လက္ခံတာခ်င္း တူညီတယ္၊

(၄) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ေဒသနာေတာ္ကို လက္ခံတာလဲ တူညီတယ္၊
(၅) ဖန္ဆင္းရွင္ကို ႏွစ္ဖက္လံုးမွာ လက္မခံပဲ ပယ္ၿမစ္ပါတယ္။
(၆) အနိစၥ ၊ဒုကၡ၊အနတၱ နဲ႔ သီလ၊သမာဓိ ၊ပညာေတြကို ႏွစ္ဖက္လံုးက လက္ခံၾကတယ္။


Mahayana and Theravada

Now, what is the difference between Mahayana and Theravada?

I have studied Mahayana for many years and the more I study it, the more I find there is hardly any difference between

Theravada and Mahayana with regard to the fundamental teachings.

1- Both accept Sakyamuni Buddha as the Teacher.

2- The Four Noble Truths are exactly the same in both schools.

3- The Eightfold Path is exactly the same in both schools.

4- The Paticca-samuppada or the Dependent Origination is the same in both schools.

5- Both rejected the idea of a supreme being who created and governed this world.

6- Both accept Anicca, Dukkha, Anatta and Sila, Samadhi, Panna without any difference.

အနတၱကို နွစ္ဖက္စလုံးက လက္မခံႀကေပမယ္႔ ကြဲျပားခ်က္က တရားေတာ္ေတြ မဟုတ္ဘဲ ေဗာဓိသတၱ လို႔ ေခၚတဲ႔ ဘုရားေလာင္း ၊ ဘုရားက်င္႔စဥ္ အေပၚမွာ ထားတဲ႔ သေဘာထား ျဖစ္ေနတယ္။

ေထရ၀ါဒ က ဘုရားေလာင္း ကို ပုထုဇဥ္ပဲရွိေသးလို႔ မကိုးကြယ္ဘူး။ ေထရ၀ါဒဆိုတာ ရဟႏၱာ ျဖစ္ဖို႔ က်င္႔တဲ႔ ၀ါဒျဖစ္ျပီး ၊ မဟာယာနကေတာ႔ ဗုဒၶျဖစ္မယ္႔ ဘုရားေလာင္း ေဗာဓိသတၱက်င္႔စဥ္ကို လက္ခံတဲ႔ ၀ါဒပါ။

ေထရ၀ါဒမွာ ေဗာဓိသတၱကို လြတ္ေျမာက္ရာ သစၥာတရားကို မသိေသးတဲ႔ ပုထုဇဥ္မို႔ မကိုးကြယ္
ေသးေပမယ္႔ ၊ မဟာယာန မွာေတာ႔ ကိုးကြယ္စရာ ေဗာဓိသတၱေတြ မ်ားပါတယ္။ ဘုရားေလာင္း ၊ ဘုရားရဲ႔ မိခင္၊ ဖခင္ အမ်ားႀကီး ရွိပါေသးတယ္။

ဖားေအာက္ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ဓမၼစၾကာႏွင္႔ ၀ိပႆနာ တရားေတာ္ကို နာဖူးပါတယ္၊
မဟာယာန အယူ၀ါဒမွာ - အရဟတၱဖိုလ္ရျပီးသား ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ဟာ ဒီဘ၀ကေန နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလို႔ မရေသးဘူး။ ရဟႏၱာအၿဖစ္ကေန အနာဂမ္ ၊ သကဒါဂမ္ ၊ ေသာတာပန္ အထိ ျပန္ ေလွ်ာက်သြားတယ္။ ပုထုဇဥ္ျပန္ျဖစ္သြားရမယ္ ။ ျပီးမွ ဘုရားဆုပန္ျပီး ဘုရားျဖစ္ဖို႔ ျပန္ၾကိဳးစားၾကရမယ္။

ေထရ၀ါဒ မွာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး - ပုထုဇဥ္ဘ၀ကေန ေသာတာပန္၊ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္၊ ရဟႏၱာ အစဥ္အတိုင္းၿဖစ္ၿပီးရင္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ၿပဳရတာပါပဲ၊ ေနာက္ဆုံးဘ၀ေပါ႔၊ သူ႔အတြက္ ဒီဘ၀ ဒီခႏၶာကိုယ္ဟာ ေနာက္ဆုံးပါပဲ၊ ဘုရားေဟာထားတဲ႔ စကားေလးတခြန္းရွိတယ္၊ ရဟႏၱာၿဖစ္တဲ႔သူ မ်ားလဲ ေၿပာေလ႔ရွိႀကတယ္၊ အထူးသၿဖင္႔ ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ပါ။

(၁) အကုပၸါ ေမ ၀ိမုတၱိ = ငါ၏ ရရွိၿပီးေသာ အရဟတၱဖိုလ္ ဥာဏ္သည္ ဘယ္လိုအေႀကာင္း
ေႀကာင္႔မွ မပ်က္စီးနိုင္ေတာ႔ေပ။
(၂) အယမႏၱိမာ ဇာတိ ၊ နတၳိ ဒါနိ ပုန ဗၻေ၀ါတိ = ဒီဘ၀သည္ ေနာက္ဆံုးဘ၀ပဲ။ ေနာက္ထပ္ ဘ၀သစ္ ဆိုတာ မရွိေတာ႔ဘူး၊
(၃) နာပရံ ဣတၳတၳာယာတိ ပဇာနာတိ - ၇ဟႏၱာ ၿဖစ္ၿပီးရင္ ေနာက္ထပ္ က်င္႔ႀကံစရာ လုံး၀ မရွိေတာ႔ဘူး - တဲ႔။

ဒါကို ေထာက္ေသာအားၿဖင္႔ ေထရ၀ါဒဟာ အားလုံး ဘုရားေဟာစကားနဲ႔ တူညီေနေသးတယ္။
မဟာယာနမွာေတာ႔ ကိုယ္မႀကိဳက္တာေတြကို ပယ္လိုက္၊ ထုတ္လိုက္ ၿပန္ထည္႔လိုက္၊ အသစ္ထပ္တိုးလိုက္နဲ႔ ေခတ္အ ဆက္ဆက္ ၿဖတ္သန္းခဲ႔တာမို႔ ဘယ္တရားက ဘုရားေဟာ တရား အစစ္အမွန္လဲ ဆိုတာ တိတိက်က် ေၿပာနိုင္ဖို႔ ခက္ခဲတဲ႔ အေၿခအေနကို ေရာက္ေနပါၿပီ။


စစ္မွန္ေသာ တရားေတာ္တို႔ သည္ မိမိတို႔ လက္ထဲမွာသာ ရွိေနေသးေသာေႀကာင္႔ အက်ိဳးရွိရွိ အသုံးခ်နိုင္ႀကပါေစ ဟုသာ တုိက္တြန္းစကားဆိုရင္း နိဂုံး ခ်ဳပ္ပါရေစ --

ကိုးကား --
စူဠ၀ါပါဠိေတာ္
အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္
ဖားေအာက္ တရားေတာ္

Theravada-Mahayana Buddhism written by Ven. Dr. W. Rahula
ေဒါက္တာ ၀ါလ္ပိုလ္လာ ရာဟုလာ ရဲ႕ အၿမင္မ်ားကိုလည္း ဒီေနရာမွာ http://www.kusala.org/udharma3/theramaya.htmlေလ႔လာနိင္ပါေသးတယ္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္း သိထားသင္.သည္ထင္၍ ျပန္လည္မွ်ေ၀ျခင္းသည္ျဖစ္ပါသည္။

Ref:https://www.facebook.com/new.myanmar.foundation

ဇက္ေၾကာတက္သူမ်ားအတြက္ ဆင္ျခင္စရာမ်ား



အေၾကာတက္ေရာဂါ အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ ဇက္ေၾကာ တက္ျခင္း၊ ေနာက္ေၾကာ တက္ျခင္း၊ ေျခသလံုးႏွင့္ ေပါင္ေၾကာမ်ား တက္ျခင္း၊ ႂကြက္တက္ျခင္း စသည္ျဖင့္ အမ်ိဳးေပါင္းမ်ားစြာ ရွိပါသည္။ အေၾကာတက္ျခင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးသည္ လူ၏ ခႏၶာေဗဒအရ တည္ေဆာက္ထားေသာ အ႐ိုးမ်ား လႈပ္ရွားမႈကို တြယ္ဆက္ ေထာက္ကန္ ေပးထားေသာ ႂကြက္ေၾကာ၊ အာ႐ံုေၾကာ၊ ဆုိင္းေၾကာ၊ ခုေၾကာ (အရြတ္ေၾကာ)၊ အေျမႇး၊ အရြတ္ (ခုတံုး) မ်ားတြင္ ေရာင္ျခင္း၊ ပါးျခင္း၊ ပြန္းစားျခင္း၊ တင္းျခင္း၊ ေလ်ာ့ျခင္း၊ အားနည္းျခင္း စသည့္ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ျဖစ္ရေလသည္။

ဇက္ေၾကာတက္ျခင္း အေၾကာင္းကို ဦးစြာ ရွင္းျပလိုပါသည္။ ႐ံုးထုိင္သူမ်ား၊ စာေရး စာဖတ္မ်ားသူ၊ ေခါင္းငံု႔ၿပီး အလုပ္လုပ္ရသူ၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ၊ ဆရာဆရာမမ်ား၊ ကြန္ပ်ဴတာ၊ တီဗီအၾကည့္မ်ားသူ၊ အထုိင္မ်ားသူ အားလံုးပင္ ဇက္ေၾကာတက္သည္ဟု ညည္းတြားေလ့ ရွိသည္။ မ်က္စိ အာ႐ံုစိုက္ရသူမ်ား၊ ဆူညံသံမ်ားၾကားတြင္ ေနထုိင္ရသူ၊ အလုပ္လုပ္ရသူမ်ားလည္း ဇက္ေၾကာတက္ တတ္သလို အစာမေၾကသူ၊ ဝမ္းခ်ဳပ္သူ၊ လိပ္ေခါင္းေရာဂါ ရွိသူမ်ားလည္း ဇက္ေၾကာတက္ေဝဒနာ ခံစားၾကရပါသည္။ ထူးထူးျခားျခား ကေလး (၇) ႏွစ္ အရြယ္၊ (၁၀) ႏွစ္ အရြယ္ ကေလးမ်ားတြင္လည္း ဇက္ေၾကာတက္ေဝဒနာ ခံစားရေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ ထိုကေလးမ်ားမွာ ယခုေခတ္ေပၚ ဂိမ္းကစားစက္မ်ား၊ တီဗီႏွင့္ တြဲဆက္ၿပီး ကစားၾကသူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ ေျပးလႊား ေဆာ့ကစားရမည့္ အရြယ္တြင္ တီဗီဂိမ္း၊ ကြန္ပ်ဴတာဂိမ္းမ်ားေၾကာင့္ ကေလးမ်ားမွာ မ်က္စိအာ႐ံုေၾကာ၊ နားအာ႐ံုေၾကာမ်ား ထိခိုက္႐ံုသာမက ဇက္ေၾကာတက္ေဝဒနာပါ အရြယ္မတုိင္မီ ခံစားၾကရျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုကေလးမ်ားမွာ မွတ္ဉာာဏ္မ်ားပါ က်ဆင္း သြားတတ္ပါသည္။

ဆူညံစြာ ေဆာင္းေဘာက္ႀကီးမ်ား ဖြင့္ထားေသာ ႐ုပ္ရွင္႐ံုအတြင္း ေစ်းေရာင္းသူမ်ားႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္႐ံု ဝန္ထမ္းမ်ားမွာလည္း ဇက္ေၾကာတက္ ေရာဂါ ရေနရေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ ေဝါ့ခ္မင္းေခၚ နားၾကပ္ကက္ဆက္ကို အျမဲ နားေထာင္ေလ့ရွိသူ ေက်ာင္းသားငယ္ေလးမ်ားမွာလည္း ဇက္ေၾကာတက္ ေဝဒနာႏွင့္ နားအၾကားအာ႐ံု ေဝဒနာမ်ားပါ ျဖစ္ေပၚ ခံစားရေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ ဆူညံမႈကို အျမဲ ခံစားရသူမ်ားသည္ အေၾကာတက္ေဝဒနာ အမ်ိဳးမ်ိဳး ခံစားရေလ့ ရွိသည္။ ပူျပင္းေသာ ေနေရာင္ေအာက္တြင္ အလုပ္လုပ္ရသူမ်ား၊ စူးရွေသာ အလင္းျပန္အရာကို ၾကည့္သူမ်ား၊ မီးစလိုက္ အလင္းေအာက္တြင္ အလုပ္လုပ္ရသူမ်ားလည္း ဇက္ေၾကာတက္ ေဝဒနာ ခံစားၾကရတတ္ပါသည္။ ေအာ္ဟစ္ ေျပာဆိုရသူမ်ား၊ သင္တန္းသား၊ စာသင္သားမ်ားကို မၾကားရမည္စိုး၍ ေအာ္ဟစ္ေျပာဆို သင္ၾကားေပးရေသာ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ သင္တန္းဆရာမ်ားမွာလည္း အသံပ်က္ ေရာဂါႏွင့္ ေနာက္ေၾကာတက္ ေရာဂါမ်ား ခံစားရေလ့ ရွိပါသည္။

ေနာက္ေၾကာတက္ေရာဂါ ခံစားရျခင္း၏ အေၾကာင္းအရင္းမ်ားမွာ မ်ားလြန္းသျဖင့္ ေဝဒနာ ခံစားရသူလည္း အမ်ားဆံုး ျဖစ္ပါသည္။ ဓာတ္ဆီ၊ ဒီဇယ္ဆီ ေရာင္းခ်သူတစ္ဦးမွာ ေခါင္းကိုက္ျခင္းႏွင့္ ဇက္ေၾကာတက္ ေဝဒနာကို ျပင္းထန္စြာ ခံစားရေၾကာင္း ေျပာျပဖူးပါသည္။ သူသည္ အျမတ္အစြန္းကလည္း ရေနသျဖင့္ ဤအလုပ္ကိုလည္း မစြန္႔လႊတ္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္ ေဝဒနာကို ဆက္လက္ ခံစားရေနဦးမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာပါသည္။ ဓာတုေဗဒ အနံ႔ဆုိးမ်ားေၾကာင့္လည္း ဇက္ေၾကာတက္ ေဝဒနာ ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ အစားအေသာက္ေၾကာင့္ ဇက္ေၾကာတက္ တတ္ပါသည္။ တညင္းသီး အလြန္ႀကိဳက္သူ တစ္ဦးမွာ ဇက္ေၾကာတက္ ေဝဒနာ ခံစားရေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ ထို႔အတူ ေျမေအာင္းသား ပုရစ္ႀကိဳက္သူ၊ ငါးသေလာက္ ႀကိဳက္သူ၊ မွ်စ္ခ်ဥ္ ႀကိဳက္သူ၊ ဆူးပုတ္ရြက္၊ အုန္းႏုိ႔၊ အုန္းထမင္း ႀကိဳက္သူ၊ ငါးခ်ဥ္ ႀကိဳက္သူ၊ ပုစြန္ခ်ဥ္ ႀကိဳက္သူမ်ားမွာလည္း ဇက္ေၾကာတက္ေၾကာင္း ေတြ႕ရေလသည္။ ထိုကဲ့သို႔ တက္စာႀကိဳက္သူ တစ္ဦးက “အေၾကာတက္ခံမယ္၊ အငတ္ေတာ့ မခံဘူး။ မေသခင္ေလးေတာ့ အဝစားသြားရမယ္” ဟု ေျပာဖူးပါသည္။ တက္စာထဲ အဆိုးဆံုးမွာ တညင္းသီးဟု ထင္ပါသည္။ ေက်ာက္ကပ္ကို ပ်က္စီးေစပါသည္။ ဆီးလမ္းေၾကာင္းတြင္ ပိတ္ဆို႔ၿပီး ေဆး႐ံု ေရာက္ရသူမ်ားလည္း ရွိသည္။ တညင္းသီး အစားမ်ားၿပီး ေလျဖတ္သူ ႏွစ္ေယာက္ ေတြ႕ဖူးသည္။ ေက်ာက္ကပ္ ပိတ္ဆို႔ရာမွ ေသြးတိုးျမင့္တက္ၿပီး ေလျဖတ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ေကာက္ညႇင္း ႀကိဳက္သူမ်ား၊ ဆန္စီးႀကိဳက္သူမ်ားႏွင့္ ထမင္းအမာ ခ်က္စားသူ၊ ဆန္ၾကမ္းကို ေအးမွ စားသူ၊ ထမင္းၾကမ္း၊ ထမေျခာက္ (ထမင္းေျခာက္)၊ ထမင္းခ်ိဳးေၾကာ္ စားၾကသူမ်ားမွာ အစာေၾကခဲသျဖင့္ ေနာက္ေၾကာတက္၊ ဇက္ေၾကာထုိးျခင္း ျဖစ္လာတတ္ပါသည္။ အစာအိမ္တြင္ ေလပြၿပီး ေလေၾကာင့္ ဇက္ေၾကာတက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ အထက္ပါ အစာမ်ား ႀကိဳက္၍ စားခ်င္လွ်င္ ေလေၾက ေလႏုိင္ေသာ ႏွမ္းဆီ ဆမ္းစားျခင္း၊ ႏွမ္းေထာင္း ျဖဴးစားျခင္းမ်ားျဖင့္ ကာကြယ္ႏုိင္သည္။ အစာမေၾက ေလခ်ဥ္တက္သူမ်ားလည္း ဇက္ေၾကာ တက္ႏုိင္သည္။ ေလခ်ဥ္သည္ အစာအိမ္မွ အစာေခ်ရည္မွ အေငြ႕ပ်ံတက္လာေသာ ဂက္စ္တစ္မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ အစာအိမ္ေရာင္လွ်င္ အခ်ဥ္ခံတတ္သည္။ အစာအိမ္ေၾကာင့္ ေနာက္ေၾကာ လက္ျပင္ႏွစ္ခုၾကားႏွင့္ ဇက္ေၾကာတက္လွ်င္ အလြန္ ခံရခက္ေစသည္။ ဆန္ျပဳတ္ေသာက္ၿပီး မာေသာ အစာ၊ အခ်ဥ္အစပ္မ်ားကို လံုးဝ ေရွာင္က်ဥ္လိုက္လွ်င္ သက္သာ ေပ်ာက္ကင္းႏုိင္ပါသည္။



အစာမေၾကျခင္း၏ ေနာက္ဆက္တြဲ ရလဒ္မွာ ဝမ္းခ်ဳပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဝမ္းခ်ဳပ္ျခင္း၏ ေနာက္ဆက္တြဲ ရလဒ္မွာ လိပ္ေခါင္းေရာဂါ ျဖစ္သည္။ လိပ္ေခါင္းေရာဂါ ရွိသူမ်ားမွာ ဝမ္းေကာင္းေကာင္း မသြားလွ်င္ မေနႏုိင္ေအာင္ ဇက္ေၾကာတက္ေလ့ ရွိသည္။ ဝမ္းမွန္ ေလသက္မွ ဇက္ေၾကာထုိး သက္သာသြားေလ့ ရွိသည္။ လိပ္ေခါင္းေရာဂါ အဆင့္သံုးဆင့္ ရွိသည္။ ပထမအဆင့္မွာ အတြင္းလိပ္ေခါင္း ျဖစ္သည္။ ျပင္ပသို႔ မထြက္သျဖင့္ မသိသာေသာ္လည္း ဇက္ေၾကာ တက္လာသည္။ ဝမ္းခ်ဳပ္သည့္ေန႔တြင္ ပိုတက္သည္။ ဝမ္းႏႈတ္လိုက္လွ်င္ ဇက္ေၾကာတက္ သက္သာသျဖင့္ ဝမ္းႏႈတ္ေဆးကို စားသည့္အက်င့္ ျဖစ္လာသည္။ ထိုအက်င့္သည္ မေကာင္း။ အူမႀကီးကို ဝမ္းႏႈတ္ေဆးက ဒုကၡေပးလွ်င္ ကင္ဆာ ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ဒုတိယအဆင့္တြင္ လိပ္ေခါင္းသည္ အျပင္သို႔ ထြက္လာသည္။ ဝမ္းသြားရန္ အားထုတ္ၿပီး ညႇစ္လွ်င္ လိပ္ေခါင္း အျပင္ထြက္လာသည္။ ဝမ္းတြင္မာေသာ အစာပါလွ်င္ ပူစပ္ေသာ အစာစားလွ်င္ ေသြးက်တတ္သည္။ ဝမ္းသြားၿပီးလွ်င္ ေရသံုးၿပီး ျပန္သြင္းႏုိင္လွ်င္ လိပ္ေခါင္းမွာ အတြင္းသို႔ ျပန္ဝင္သြားျပန္သည္။ စအိုဝတြင္ ပူျခင္း၊ ေရာင္ျခင္း၊ ယားျခင္းတို႔ ျဖစ္ေလ့ ရွိသည္။ ေနာက္ေၾကာ၊ ဇက္ေၾကာထုိးျခင္း၊ တင္ပါးဆံုႏွင့္ ခါးတြင္ ေညာင္းညာ ကိုက္ျခင္းမ်ားပါ ျဖစ္ေလ့ရွိသည္။ အပူ၊ အစပ္၊ အမာမ်ားကို လံုးဝ ေရွာင္ရမည့္ အဆင့္ ျဖစ္ေလသည္။



လိပ္ေခါင္း တတိယအဆင့္မွာ အျပင္သို႔ ထြက္ေနေသာ လိပ္ေခါင္းကို ျပန္သြင္းမရေသာ အဆင့္ျဖစ္သည္။ ပထမအဆင့္၊ ဒုတိယ အဆင့္ထက္ ပို၍ ဇက္ေၾကာတက္သည္။ ေျခႏွစ္ဖက္လံုး ေညာင္းကိုက္ၿပီး အနင္းအႏွိပ္ခံေနမွ သက္သာသည္။ ဝမ္းသြားရခက္ၿပီး ႏႈတ္မွ သြားေသာ အဆင့္ ျဖစ္သည္။ စနစ္မက်ေသာ ေဆးတင္ကုသျခင္း၊ မသန္႔ရွင္းေသာ ႐ိုးရာကုထံုးမ်ားျဖင့္ ကုသျခင္းသည္ မမွန္ကန္ပါ။ အႏၲရာယ္ မကင္းပါ။ ေရွးက စာေရးဆရာႀကီး တက္တိုးသည္ ႐ိုးရာနည္းျဖင့္ လိပ္ေခါင္းကုေသာ ေဆးဆရာႀကီး တစ္ဦးႏွင့္ စားေဆးတင္ ကုသရာ သံုးႀကိမ္တုိင္ မေအာင္ျမင္သျဖင့္ ထိုဆရာႀကီးက ေဆးဖိုးေငြ ျပန္ေပးသည္ဟု ဆိုသည္။ ဆရာႀကီးတက္တုိးက လက္မခံ။ ေျခႂကြခ ယူပါဆိုၿပီး ျပန္ကန္ေတာ့သည္။ ေနာက္ဆံုး ေဆး႐ံုတက္ၿပီး သားေရကြင္းပစ္ ကုသလိုက္မွ လိပ္ေခါင္းေရာဂါ အျမစ္ျပတ္ခဲ့သည္ဟု ဇနီးျဖစ္သူ ဆရာမႀကီး ေဒၚႏုယဥ္က ေဆာင္းပါး ေရးသားထားသည္ကို ဖတ္႐ႈရဖူးပါသည္။ ဤသည္မွာ ျမန္မာဆရာမ်ား၏ ကုထံုးကို ႏွိမ္ျခင္း မဟုတ္။ ေခတ္မမီေတာ့ေသာ ကုထံုးမ်ားကို ျပဳျပင္ေစခ်င္ေသာ ေစတနာျဖင့္ ေရးသားျခင္း ျဖစ္သည္။ ဇက္ေၾကာတက္သည္၊ အေၾကာတက္သည္ ဆိုေသာ စကားမ်ားမွာ လြယ္လြယ္ႏွင့္ ေျပာေသာစကား ျဖစ္ေသာ္လည္း လြယ္လြယ္ႏွင့္ ေပ်ာက္ႏုိင္ေသာ ေရာဂါအေသးအဖြဲ မဟုတ္ေၾကာင္း သိေစလိုပါသည္။ အျပင္သေဘာမွာ လြယ္ေသာ္လည္း အတြင္းသေဘာမွာ မလြယ္ေသာ အရာမ်ားစြာ ရွိသည္။ မူလဘူတ အေၾကာင္းအရင္းကို သိမွ်သာလွ်င္ ကုသ ေပ်ာက္ကင္းႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။ အနာသိမွ ေဆးရွိမည္။ အက်ိဳးကို မကုဘဲ အေၾကာင္းကို ကုမွသာ ေပ်ာက္ကင္းႏုိင္မည္ ျဖစ္သျဖင့္ ေပါ့ေပါ့ဆဆ ေနသင့္ေသာ အရာမဟုတ္ေၾကာင္း ေရးသားလိုက္ရပါသည္။
 
Ref:  https://www.facebook.com/new.myanmar.foundation

ခါးနာၿခင္းနွင္႔ခါးဆစ္လြဲၿခင္းတုိ႔မၿဖစ္ေအာင္ကာကြယ္နည္းမ်ား

ခါးနာၿခင္းနွင္႔ခါးဆစ္လြဲၿခင္းတုိ႔မၿဖစ္ေအာင္ကာကြယ္နည္းမ်ား

ယခုအခါတြင္ ခါးနာၿခင္းနွင္႔ ခါးဆစ္လြဲၿခင္းတုိ႔ ၿဖစ္ပြားမွဳမွာ ယခင္ကထက္ ပုိမုိ မ်ားၿပားလာေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ထုိ႔ေၾကာင္႔ ေရွးဦးစြာ ခါးနာျခင္း၊ ခါးဆစ္လြဲၿခင္းတုိ႔ မည္သုိ႔ ၿဖစ္ပြားလာရေၾကာင္း သိရွိရန္ လုိေပသည္၊

ကၽြနု္ပ္တုိ႔ ေက်ာရုိးတစ္ေလွ်ာက္၌ရွိ္ေသာ ေက်ာဆစ္ရုိးမ်ား(vertebrae) တစ္ခုနွင့္ တစ္ခုၾကားတြင္ အရုိးမ်ား ထိခုိက္မွဳမရွိေစရန္ Intervertbral Disc ေခၚအရြတ္၀ုိင္းကေလး တစ္ခုစီရွိပါသည္၊ ထုိအရြတ္ အ၀ုိင္းကေလးသည္ အရုိးနွစ္ခုအၾကား တည္ရွိေနရာမွ အေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင္႔ ေနရာလြဲသြားခဲ႔ပါက ေက်ာရိုးဆစ္ တစ္ခုနွင္႔တစ္ခုထိၿပီး ပြတ္တုိက္မိၾကေတာ႔သည္၊

ထုိကဲ႔သုိ႔ ေက်ာရိုး အဆစ္ၾကား အရြတ္၀ုိင္း ေနရာလြဲသြားၿခင္း (Slipped Intervertebral Disc) ေၾကာင္႔ ေက်ာရုိးဆစ္တစ္ခုနွင္႔တစ္ခု ပြတ္တုိက္မိေသာအခါ အခံရခက္လွၿပီး လူတစ္ဦး၏ သြားလာလွဳပ္ရွားမွဳကုိ အေနွာက္အယွက္ေပးလွေသာ ခါးနာၿခင္း(Back pain) ၿဖစ္ေပၚလာေပသည္။

ထုိကဲ႔သုိ႔ ေက်ာရိုးဆစ္ တစ္ေလွ်ာက္ နာက်င္မွဳမ်ား ၿဖစ္ေပၚလာရၿခင္းမွာ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဴး ရွိေသာ္လည္း အဓိကအားၿဖင္႕ ထိခုိက္မွဳ၊ ဒဏ္ၿဖစ္မွဳ(ဥပမာ- အေလးအပင္မၿခင္းမ်ိဴး)၊ အရုိးမ်ား အသက္ၾကီးလာ၍ ပ်က္စီးယုိယြင္းလာမွဳ၊ ေနထုိင္သည္႔ ပံုစံမ်ား မွားယြင္းမွဳနွင္႔ ေသာကဖိစီးမွဳ တုိ႔ေၾကာင္႔ အမ်ားဆံုး ၿဖစ္ပြားရေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။

ဇက္ေၾကာ ပုခံုးေၾကာမ်ား ကုိက္ၿခင္း၊ လည္ပင္းအဆစ္မ်ားနာၿခင္းနွင္႔ ခါးနာၿခင္းတုိ႔ ၿဖစ္ပြားမွဴ၏ရာႏႈန္း အေတာ္မ်ားမ်ားသည္ ေသာကဖိစီးမွဳေၾကာင္႔ၿဖစ္ေၾကာင္း ထူးဆန္းစြာ ေတြ႔ရွိရတတ္ပါသည္၊ လူတခ်ိဴ႕သည္ ၿပႆနာ အခက္အခဲ တစ္ခုနွင္႔ ရင္ဆုိင္ ေတြ႔ရတုိင္း ခါးနာတတ္ၾကပါသည္၊

တစ္ခါတစ္ရံတြင္ မိမိ၏ ေနထုိင္မွဳပံုစံ မွန္ကန္မွဳ မရွိ၍ေသာ္၎ (ဥပမာ -ကုလားထုိင္၌ ထုိင္ရာတြင္ ခါးမတ္မတ္ထား၍ မထုိင္ဘဲ ခါးေကြး၍ ၾကာရွည္ထုိင္ၿခင္းမ်ိဴး)၊ အရမ္းေပ်ာ႔ေသာ ေမြ႕ယာ၌ အိပ္ၿခင္း၊ ဆုိဖာထူေသာ ကုလားထုိင္၌ ၾကာရွည္စြာထုိင္ရၿခင္း၊ ကားအစြန္း၌ ၾကာရွည္စြာ ထုိင္မိၿခင္း တုိ႔ေၾကာင့္၎ ခါးနာၿခင္း ၿဖစ္ေပၚတတ္ပါသည္၊

ခါးနာၿခင္းနွင္႕ေက်ာရိုးဆစ္လဲြသြားၿခင္းတုိ႔ မၿဖစ္ပြားရေအာင္ ကာကြယ္နည္းမွာ - မာေသာေမြ႕ယာေပၚ၌ အိပ္ၿခင္းနွင္႔ ခါးရိုးတစ္ေလွ်ာက္ရွိ ၾကြက္သားမ်ား၊ အရြတ္မ်ား သန္မာလာေစမည္႔ ေလ႔က်င့္ခန္းမ်ား မွန္မွန္ ၿပဳလုပ္ေပးၿခင္း ပင္ၿဖစ္သည္၊ ၎တုိ႔မွာ-

(၁) လမ္းမွန္မွန္ ေလွ်ာက္ေပးၿခင္းၿဖင္႕ ခါးရွုိး ၾကြက္သားမ်ားကုိ သန္မာေစသည္႔ အၿပင္ ခါးရုိးကုိ ေထာက္ပံ႔ေပးထားသည္႔ အရြတ္မ်ားကုိလဲ အားရွိေစပါသည္၊

(၂) လမ္းမွန္မွန္ မေလွ်ာက္နုိင္သူမ်ားအဖုိ႔ ေအာက္ေဖၚၿပပါ ေလ႕က်င္႕ခန္းမ်ားကုိ ေန႕စဥ္မွန္မွန္ ၿပဳလုပ္ေပးပါက ခါးနာၿခင္းမွ ကင္းေ၀းေစပါသည္၊ ေရွးဦးစြာ ေမြ႔ယာတစ္ခုေပၚတြင္ ေမွာက္လ်က္အိပ္ပါ၊လက္နွစ္ဖက္ကုိ ေဘးတစ္ဖက္ တစ္ခ်က္စီတြင္ ခ်ထားပါ၊ ထုိ႕ေနာက္ေခါင္း၊လည္ပင္းနွင္႕ ရင္ပုိင္းတုိ႔ကုိ(ခါးေကာ႕ၿပီး) အေပၚသုိ႔ မ နုိင္သေလာက္ မပါ၊ ထုိ႔ေနာက္ ၿပီးလွ်င္ ၿပန္ခ်ပါ၊ ထုိသုိ႔(၁၀)ၾကိမ္ ၿပဳလုပ္ပါ၊ ထုိ႔ေနာက္ ဒူးမေကြးေစဘဲ ေၿခေတာက္ကုိ အေပၚသုိ႔မေပးပါ၊ ထုိ႔ေနာက္ၿပန္ခ်ပါ၊ ထုိသုိ႔ (၁၀)ၾကိမ္ၿပဳလုပ္ပါ၊ ေနာက္ဆံုးတြင္ ေခါင္းပုိင္းေရာ၊ ေၿခေတာက္ပုိင္းပါ(ခါးေကာျ့ပီး) တၿပိဳင္နက္(၁၀)ၾကိမ္ မ ပါ၊ ၿပန္ခ်ပါ။(ထုိသုိ႕ ၿပဳလုပ္ရာတြင္ လက္နွစ္ဖက္၏ အကူအညီမပါဘဲ ၿပဳလုပ္ရပါမည္၊)

(၃) ေနာက္ ေလ႕က်င္႕ခန္းတစ္ခုမွာ ခါးကုိ မတ္မတ္ထားၿပီး ေၿခဖ်ားေထာက္၍ ထုိင္ထ ၿပဳလုပ္ပါ၊တစ္ေန႔လွ်င္ (၁၅)ၾကိမ္ ၿပဳလုပ္ပါ၊
(ထုိသုိ႔ ၿပဳလုပ္စဥ္ လက္နွစ္ဖက္ကုိ ခါးတြင္ေထာက္ထားပါ၊)

အထက္ပါ ေလ႔က်င္႕ခန္းမ်ားကုိ မွန္မွန္ ၿပဳလုပ္ေပးပါက ခါးနာၿခင္း၊ ခါးဆစ္လြဲၿခင္းတုိ႔ အႏၱရာယ္မွ ၾကိဳတင္ ကာကြယ္နုိင္ပါသည္။

Ref: https://www.facebook.com/new.myanmar.foundation